Menstruation Machine - Takashi's Take (2010)


Installation with video (color, sound), screens, and printed panels, 3:24 min., dimensions variable;
Device: aluminum, electronics, and acrylic
13 3/8 x 13 13/16 x 13 3/8" (34 x 35 x 34 cm)
© Sputniko!
Courtesy the artist and Scai the Bathhouse, Tokyo.

It’s 2010, so why are humans still menstruating?

As a female artist I had one intriguing question I wanted to solve.

When the contraceptive pill first became commercially available in the 1960s, it was deliberately designed to have a pill-free, menstruating week every month. This was because the doctors felt that users would find having no periods too worrying and unacceptable. 50 years have passed since then, and modern technology has accomplished even more – space travel, mobile phones, internet, cloning and genetically modified foods – but women are still bleeding. New pills such as Lybrel and Seasonique, which reduce the frequency of menstruation to none or 4 times a year have recently been developed, but they are not yet widely used.

For example in Japan, it only took the Ministry of Health only 6 months to approve Viagra, but it took them more than 9 years to approve the contraceptive pill in 1999 (which was approved 3 months after the approval of Viagra). It is quite clear that the advancement of technology can be heavily influenced by political, social and cultural backgrounds of the time.

So what does Menstruation mean, biologically, culturally and historically, to humans? Who might choose to have it, and how might they have it? The Menstruation Machine – fitted with a blood dispensing mechanism and electrodes simulating the lower abdomen – simulates the pain and bleeding of a 5 day menstruation process.

The music video features a Japanese transvestite boy Takashi, who one day chooses to wear 'Menstruation' in an attempt to biologically dress up as a female, being unsatisfied by just aesthetically appearing female. He builds and wears the machine to fulfill his desire to understand what the period feels like for his female friends. The music video was posted on Youtube to trigger reaction from a wide audience outside of the traditional gallery environment. The video was immediately posted on influential blogs including Wired, Gizmodo and Boing Boing, and the story of Takashi’s desire to have menstruation created a viral frenzy of debates, resulting in 100000 Youtube hits in mere one week.

Selected Exhibitions
2011 'Talk to Me' Museum of Modern Art, New York
2010 'Tokyo Art Meeting Transformation', Contemporary Museum of Art, Tokyo

Selected Awards
2011 [Nomination] Singapore Art Museum: APBF Signature Art Prize
2010 [Winner of Technology Category] Youtube Japan Video Award

Credits
Video Directed by Yasuhito Tsuge, Written by Sputniko!
Video Production: AUG5, Inc.
Music and Lyrics by Sputniko!
Sound Production: DJ Codomo
Director of Photography: Takahiro Motonami
Stylist: Shoko Sei
Fashion: galaxxxy, MANIAC WORKS , chimaniamu, Emma Lundgren, Amakiru, Grace Du Prez, Anna Schwamborn
Hair: Yuki Akagi
Make Up: Kanta Mukasa
Device Production: Naoki Kawamoto
Metalwork: Longfellowguitars
Image Photography: Rai Royal
Set Design: Sam Frances
Make Up: Hiroe Tomikawa

生理マシーン、タカシの場合。(2010)

映像インスタレーション (カラー, 音声), スクリーン, 写真パネル, 3:24 min, サイズ可変;
デバイス: アルミニウム, 電子部品, アクリル
13 3/8 x 13 13/16 x 13 3/8" (34 x 35 x 34 cm)
© Sputniko!
Courtesy the artist and Scai the Bathhouse, Tokyo.

「ボクはオンナノコになりたい、オンナノコの気持ちをもっと知りたい!」ーーそんな想いから、こっそり女装を始めるようになった不思議少年<タカシ>。 しかし彼は女性的な外見を装うだけでは満足出来ず、 女性特有の生物現象である<月経/Menstruation>までも 身に着けるために<生理マシーン>を作る。 女性の平均月経量である80mlを5日間かけてタンクから流血し、 下腹部についた電極がリアルで鈍い生理痛を装着者に体感させる<生理マシーン>。タカシはそれを自ら着けて友人と夜のまちへ出かけるが...!?

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もう2010年なのに、なぜまだ人間に生理という現象が起きるのだろう?
そんなシンプルな疑問から、この作品のリサーチが始まりました。

1960年代に避妊用ピルが市場に登場した際、ピルを毎日飲み続ける事で生理を完全に無くしてしまう方法が当時あったにも関わらず、「生理を無くしてしまうと心理的不安で女性がピルを使用しないのでは?」という懸念から、ピルは「3週間飲用し1週間休む」という使用法で販売されました。

それから50年の歳月が経ち、テクノロジーの発展は宇宙旅行、遺伝子組み換え食品やインターネットなど多くの変化を私達の生活にもたらしましたが、女性は今も血を流しています。

最近ようやくLybrel や Seasoniqueなど生理の回数を減らしたり無くす事の出来る避妊用ピルが欧米の市場に登場しましたが、一般女性に浸透するのは、まだまだこれからです。

日本では、避妊用ピルの承認が先進国の中で最も遅く、認可に9年以上かかりました。その一方、バイアグラが登場すると半年でスピード承認され、その3ヶ月後の99年6月にやっとピルが承認されています。この小さな例からも分かるように、テクノロジーの発展は政治、社会や文化的背景に大きく左右されています。

さて「生理」は、人間にとって、生物的、文化的、歴史的に、どういう意味を持っているのでしょう?
生理が必ずしも人間に必要でなくなった場合、一体どういう人がどういう理由で生理になるのでしょう?

「生理マシーン」の腹部には鈍い痛みを伝える電極が付いており、後部のタンクからは女性の5日間の平均月経量である80mlの血が流れ出るように設計されています。

外見だけの女装では物足りず、女性特有の「月経」までも身にまとってしまいたいと願う男性「タカシ」を主人公に楽曲とミュジークビデオを制作、従来のギャラリー環境外にいる多様な層に議論してもらうために動画をYoutubeで配信しました。卒業制作展での発表後に作品はWired, GizmodoやBoing Boingなど主要ブログに掲載、イギリス、スウェーデン、アルゼンチンやアメリカの新聞、雑誌、テレビ、ラジオで紹介され、動画は配信直後から一週間で10万人以上に視聴されて大きな論争を呼びました。

展覧会(一部)
2011年「Talk to Me」ニューヨーク近代美術館(MoMA)(ニューヨーク)
2010年「東京アートミーティング トランスフォーメーション」東京都現代美術館(東京)

受賞歴
2011年:シンガポール美術館 [APBF Signature Art Prize] ノミネート
2010年:Youtube Japan Video Award [テクノロジー/乗りもの部門]受賞

クレジット
Video Directed by Yasuhito Tsuge, Written by Sputniko!
Video Production: AUG5, Inc.
Music and Lyrics by Sputniko!
Sound Production: DJ Codomo
Director of Photography: Takahiro Motonami
Stylist: Shoko Sei
Fashion: galaxxxy, MANIAC WORKS , chimaniamu, Emma Lundgren, Amakiru, Grace Du Prez, Anna Schwamborn
Hair: Yuki Akagi
Make Up: Kanta Mukasa
Device Production: Naoki Kawamoto
Metalwork: Longfellowguitars
Image Photography: Rai Royal
Set Design: Sam Frances
Make Up: Hiroe Tomikawa